Ruokakaupassa säästäminen
Säästäminen

Ruokakaupassa säästäminen. 8 parasta vinkkiä!

Tykkää ja jaa
Facebook
Instagram
Pinterest
Pinterest
LinkedIn
RSS
Ruokakaupassa säästäminen

Onko ruokakaupassa säästäminen tavoitteesi? Millainen on sinun ruokakauppakäyttäytymisesi? Tuleeko ostoskoriisi kerta toisensa jälkeen tavaroita, joita et oikeasti tarvitse tai joudutko heittämään ruokaa roskiin? Menetätkö hermosi ruoka-ostoksilla ollessasi? Entä lohkaiseeko ruokabudjetti liian ison osan kuukausittaisista kuluistasi?

Sivu saattaa sisältää kumppanuus- eli affiliatemainoksia. Se tarkoittaa sitä, että minä voin saada provision, mikäli ostat linkin kautta tuotteen/palvelun, mutta se ei kuitenkaan tee lisähintaa sinulle! Kiitos siis, mikäli päätät tilata jotain. Suosittelen ainoastaan tuotteita/palveluita, jotka olen itse todennut hyväksi. 

Kerron sinulle vinkkejä, millä tavoin voit säästää selvää rahaa muuttamalla käyttäytymistäsi ostoksilla, säästät myöskin hermojasi.

1.Käy ruokakaupassa vain kerran viikossa

Kuulostaa aika rajulta vai mitä? Montako kertaa sinä käyt viikossa kaupassa? Ajatko useinkin kauppaan, sillä olet unohtanut ostaa maitoa tai jokin muu aines on päässyt loppumaan? Nyt on aika lopettaa se tapa.

Tuhlaat valtavasti aikaasi turhaan, jos ravaat kaupassa useita kertoja viikossa. Usein sieltä myös tarttuu mukaan jotain sellaista, mitä et alunperin kuvitellut tarvitsevasi eli tuhlaat myös rahojasi.

Pystyäksesi toteuttamaan vain kerran viikossa ruokakaupassa käynnin, sinulla tulee olla sen verran tilaa jääkaapissa, että kaikki kylmäsäilytystä vaativat aineet voi sijoittaa jääkaappiin. Myös pakastin on hyvä olla olemassa, jotta voit säilöä esimerkiksi lihan pienemmissä paketeissa pakastimeen.

Tiesitkö, että maito säilyy yllättävän pitkään oikein säilytettynä? Käy vaikka lukemassa tämä YLE:n juttu: Säilytätkö maitoa jääkaapin ovessa?

Marttojen sivuilta taas voit tutustua pakastamiseen ja miten se oikeaoppisesti kuuluisi tehdä: Pakastaminen Marttojen tapaan

Kerran viikossa kaupassa käyminen onnistuu ainoastaan silloin, jos suunnittelet ruokalistasi valmiiksi. Mistä päästäänkiin toiseen vinkkiin.

2.Suunnittele viikon ruokalistasi etukäteen

Ainoa keino onnistua siinä, että käyt ruokakaupassa vain kerran viikossa, on ruokalistan suunnitteleminen etukäteen ennen kauppaan menoa. Suunnittelu myös poistaa turhat heräteostot, sillä kuljet kaupassa ostoslistan kanssa, eikä sinun tarvitse miettiä mitä tarvitset ja mitä et.

Suunnittelu voi tuntua alkuun vaikealta, mutta opettelemalla oppii ja kohta huomaat ajattelevasi, että mikä tästä muka niin vaikean teki ennen?

Okei, kannattaa ottaa paperi ja kynä avuksi.

Viikossa on siis seitsemän päivää eli sinun pitää ottaa huomioon jokainen päivä ja jokaisen päivän eri ateriat.

Kuinka monta henkilöä on syömässä ja mitä aterioita?

Voit tehdä oman suunnitelman tai käyttää tätä minun valmista mallia, muokkaa siihen vain oman syöjäkuntasi tilanne.

ateriasuunnitelma

Mitä aterioita syötte kotona?

Aamupala, välipala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Siinä meidän perheen päivän ateriat, jotka otamme huomioon.

Muista myös, jos otat töihin lounaan/eväät, laske ne mukaan.

Nyt on hyvä syy selata niitä ruokakirjoja! Päätä pääpiirteittäin mitä aiot valmistaa ruoaksi. Ota kuitenkin huomioon myös jämätähteiden hyödyntäminen. Esimerkiksi puuron jämistä voit tehdä leipää seuraavaksi aamuksi, yksittäiset juurekset/kasvisten palat voit käyttää vaikkapa keittoihin, patoihin tai aamulla munakkaaseen. Tämän takia on hyvä pitää ruokasuunnitelmansa hiukan väljänä, jotta kaikki tulee käytettyä.

Ruoka säilyy varsin hyvänä 2-4 päivää jääkaapissa, eli voit hyvin tehdä vaikkapa isomman satsin keittoa pariksi päiväksi kerrallaan, niin säästät aikaa ruoanlaitosta.

Suunnittelemalla tiedät aina mitä ruokaa laitat millekin päivälle, tulee syötyä terveellisemmin ja paremmalla ateriarytmillä ja kun tiedät paljonko ruokataloudessasi kuluu ruokaa, et osta turhaan liikaa!

Ainoa vaikeus suunnittelussa on epäilemättä se, että alkuun voi olla hankalaa arvioida paljonko ruokaa tarvitaan ruokkimaan tietty määrä ihmisiä viikoksi. Ainoastaan sinä tiedät millaisia annoksia teillä syödään, joten se vaatii hiukan opettelua.

Suosittelen myöskin ruokapreppausta (hieman ontuva käännös sanoista meal prepping), joka tarkoittaa siis sitä, että valmistelet yhtenä päivänä viikon (tai puolen viikon) ruoat kerralla. Sopii kiireiselle vallan loistavasti!

Lisätietoa ruokapreppauksesta esimerkiksi täältä Idealistan sivuilta.

3.Älä mene nälkäisenä/ väsyneenä ruokakauppaan

Ensimmäinen asia silloin, kun halutaan säästää ruokaostoksissa on, ettet mene nälkäisenä kauppaan. Hyvin tuttu vinkki varmasti jokaiselle.

Mikäli olet nälkäinen, sinua ei enää auta, vaikka sinulla olisi ostoslista toisessa kädessäsi. Toinen kätesi haalii takuulla ostoskoriisi kaikkea ylimääräistä, yleensä vielä jotain mahdollisimman rasvaista, suolaista tai makeaa. Keho kyllä tietää, mistä saa parhaiten pika-kaloreita… Harva meistä sieppaa siinä vaiheessa sen banaanin mukaansa tiskistä.

Tämän asian voi siis välttää sillä, ettei mene nälkäisenä kauppaan.

Väsyneenä ruokakauppaan menossa tapahtuu yleensä sama reaktio. Ostoksiin ei jaksa keskittyä ja silloin tulee otettua vaikka sun vallan mitä (yleensä epäterveellistä) hyllystä. Kaupasta yleensä on myös järjetön kiire pois, koska olet väsynyt ja haluat kotiin äkkiä. Väsymys altistaa siis myöskin heräteostoille.

Mikäli käyt kaupassa töistä lähtiessäsi, mikä on kyllä ajan ja rahan säästämisen kannalta järkevää, nappaa jo kotoasi vaikka se banaani mukaan ja syö ennen kuin olet kaupassa. Olet virkeämpi, koska verensokerisi nousee, etkä ole niin nälkäinen ja säästyt näin ollen riekaleisilta hermoilta ja heräteostoilta.

4.Käy kaupassa ilta-aikaan tai heti aamusta

Mikäli tavoitteenasi on säästäminen ruokakaupassa, kannattaa sinun suunnatta kauppaan joko ilta-aikaan tai sitten heti aamusta. Melkein kaikissa kaupoissa taitaa olla käytössä alennustarrat. Olen huomannut, että kauppojen työntekijät laputtavat ale-tuotteet joko heti aamusta tai ihan illalla, jolloin sinulla on parempi mahdollisuus saada alennettuja tuotteita.

Pystytkö välttelemään kauppaan menoa kolmen- puoli viiden aikaan iltapäivällä?

Mikäli sinulla on taipumusta hermostua ruokaostoksilla, älä mene sinne pahimpaan ruuhka-aikaan. Aika moni käy kaupassa töistä päästyään. Aika moni väsynyt, nälkäinen ja hieman äkäinen ihminen… Nappaa suuhusi ainakin se pieni välipala ensin.

5. Ruokakaupassa säästäminen on syytä aloittaa tekemällä mahdollisimman paljon itse

Kuten ehkä jo huomasit, ensimmäiset vinkit liittyvät aika vahvasti siihen, että ruoka tehdään itse alusta asti. Se on vain yksinkertaisesti halvinta. Säästät hurjasti rahaa, kun et osta valmista tai edes puolivalmista ruokaa kaupasta. Osta raaka-aineita. Leipominen on myös erinomainen keino vähentää taloutesi ruokakuluja.

6.Vertaile kilohintoja

Vertaile tuotteen kilohintaa, älä hintaa. Kilohinnoissa on yllättävän isoja eroja näennäisesti samanlaisen tuotteen kohdalla. Yleensä isoissa paketeissa on myös halvempi kilohinta, osta silloin suurempi paketti ja jaa se kotona pienempiin annoksiin pakastimeen.

7.Piilottele kasviksia

Ruokakaupassa säästäminen piilottelemalla kasviksia voi kuulostaa aika hassulta neuvolta. En kuitenkaan kehota piilottelemaan kasviksia esimerkiksi kaupan hyllyjen taakse, vaan ruokiin.

Liha on kallista, paitsi jos se on jotain rustomössöä.

Piilottele erityisesti satokauden kasviksia ja edullisia juureksia liharuokien sekaan.

Esimerkiksi lihapulliin/ murekkeeseen/ keittoihin jne. saat upotettua uskomattoman paljon kasviksia. Saat tällä tavoin ruokaa määrällisesti enemmän, se on täynnä terveellisiä ja halvempia kasviksia. Win-win sanon minä.

8.Tarkasta kaappisi

Minulle on usein käynyt niin, jos en ole aikoihin inventoinut ruokakaappejani, että ostan saman tuotteen mitä minulla jo jossain kaapin nurkassa on. Tarkasta siis kaappisi säännöllisesti ja katso tuotteiden päiväykset. Käytä ensimmäiseksi vanhentuvat tuotteet ja käytä tuote aina loppuun ensin, ennen kuin tuot uuden tilalle. Näin säästyt purkin lopuilta ja jämiltä kaapissasi. Pätee myös jääkaappiin!

Näillä ohjeilla ruokakaupassa säästäminen onnistuu kyllä. Kaiken lisäksi, jos toteutat näitä 8 vinkkiä, teet samalla valtavan suuren ympäristöteon, sillä säästät ruokahävikissä ja polttoainekuluissa. Mikäs sen parempaa.

Ruokakaupassa säästäminen ja kulujen karsiminen on hyvä aloittaa näistä 8 vinkistä. Tuleeko sinulle mieleen muita keinoja? Jaa ne ihmeessä hyötykäyttöön!

Netistä löytyy myös muutamia paikkoja, joista voi tilata hävikkiruokaa. Tässä pari vaihtoehtoa:

Matsmart

Fiksuruoka

Fiksuruoan uutiskirjeen saat tilattua vaikkapa tämän linkin kautta, jotta pysyt mukana heidän tarjouksissaan: uutiskirje Fiksuruoalle

Säästäminen ja fiksu rahankäyttö on myös a Day with Satu:n uutiskirjeen aihealueita, voit tilata sen tästä:

Bloggaajan kuva
-Satu-

Onko säästäminen tällä hetkellä ajankohtaista sinulle?

Sinua saattaa kiinnostaa myös nämä:

Tykkää ja jaa
Facebook
Instagram
Pinterest
Pinterest
LinkedIn
RSS

4 Comments

    • Satu

      Kyllä, meillä kans pakastin kovassa käytössä juurikin lihatuotteiden osalta, joita ostetaan alennuksesta. Todella hyvä juttu kaupoilta, että laittoivat nuo -60% laput.😊

  • Jenna

    Hyviä vinkkejä! Ruokailujen suunnittelu useaksi päiväksi eteenpäin on käytössä, mutta ihan viikoksi ei pysty kerralla ruokaa kantamaan. Autottamana kun joutuu ihan käsipelillä raahaamaan kauppakassit kotiin. Pyrin kuitenkin joka kerta ostamaan ruokaa useammaksi päiväksi kerrallaan, ettei kaupassa joudu joka päivä ravaamaan.

    Itselleni rahan säästämiseen (myös ruokakaupassa) on toiminut lisäksi omien menojen (ja tulojen) tarkka kirjaaminen ylös! Kun silmien eteen avautuu konkreettisesti miten paljon rahaa esim. sinne ruokakauppaan menee, on ihan eri tavalla motivaatioita koittaa pienentää ko. summaa.

    • Satu

      Tuo menojen ylöskirjaaminen on erittäin hyvä vinkki, tulee aina kahteen kertaan mietittyä, tarvitsenko oikeasti tätä. Kiitos hyvästä kommentista!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *