näin säästät ruokamenoissa
Säästäminen

Näin säästät ruokamenoissa ja kuinka minä ruokin kaksi aikuista 20e viikossa

Tykkää ja jaa
Facebook
Instagram
Pinterest
Pinterest
LinkedIn
RSS

Ruokamenoissa säästäminen voi olla jopa hauskaa, vaikka sitä ei äkkiseltään uskoisi.

Tämä ei varmaankaan tule uutisena, mutta jokaisen on syötävä, mieluusti vielä joka päivä. Ruoka siis on suhteellisen suuri kuluerä budjetissasi, mutta onneksi siihen, kuinka paljon kulutat rahaa ruokaan, voit vaikuttaa valtavan paljon. Näin säästät ruokamenoissa- postaus on siis sinulle, joka tarvitset kipeästi vinkkejä, kuinka saat ruokalaskusi pienemmäksi.

Sivu saattaa sisältää kumppanuus- eli affiliatemainoksia. Se tarkoittaa sitä, että minä voin saada provision, mikäli ostat linkin kautta tuotteen/palvelun, mutta se ei kuitenkaan tee lisähintaa sinulle! Kiitos siis, mikäli päätät tilata jotain. Suosittelen ainoastaan tuotteita/palveluita, jotka olen itse todennut hyväksi. Linkit merkitty *.

Minä pystyn esimerkiksi ruokkimaan kaksi aikuista ihmistä 20e viikossa.

Emmekä suinkaan näe nälkää tai syö mitenkään epäterveellisen huonosti tuollaisena “säästö-viikkona.” Syömme myös kaikki ateriat.

Se vaatii suunnittelua, ostoslistan laatimista ja lisää suunnittelua ja laskin kourassa kaupassa kävelyä, mutta se onnistuu vallan hyvin. Käytännössä pystyisin toteuttamaan hyvinkin sellaisen ruokalistan meille kahdelle, että käyttäisimme kuukaudessa ruokaan 80e, jos tarve tulisi. Se on minun mielestäni aika vähän.

Avaan nyt vähän tätä kykyäni elää kitsastellen, vaikka se ei edes tunnu siltä.

Ensinnäkin tässä on huomioitavaa, ettei meillä kummallakaan ole ruokarajoitteita. Allergiat ja muut erikoisruokavaliot toki aina lisäävät valitettavasti ruokakustannuksia, koska erikoisainekset ovat yleensä kalliita.

Kuinka 20e riittää ruokaan viikossa ja mitä se käytännössä tarkoittaa?

Et saa ostaa mitään ylimääräistä.

Kiellettyjen listalla ovat:

  • Herkut
  • Limpparit/ makuvedet/ mehut/ alkoholijuomat
  • Heräteostokset
  • Ulkona syömiset
  • Valmisruoat
  • Take away-kahvit/teet
  • Leivät
  • Mausteet. Oletan, että sinulla on perusmausteita kuivakaapissa. Niiden hintaa viikkotasolla on hyvin vaikea laskea, sillä yksi pussillinen pippuria saattaa riittää kuukausia.
  • Viattoman näköiset suklaapatukat kassan vieressä
  • Kaikki muukin ylimääräinen. En ole laskenut tähän mukaan myöskään kahvinporoja tai teelippuja.

Kaikkeen ylläolevista uppoaa yllättävän suuria summia, jos ei ole tarkkana. Säästö-viikon aikana mitkään noista eivät vain käy päinsä.

20e kahden ihmisen ruokkiminen viikoksi vaatii siis suunnittelua, suunnitelmassa pysymistä ja todella paljon ruoanlaittoa, sekä leipomista! Sinä teet nimittäin kaiken alusta alkaen itse, eli näin halvalla pääseminen tietää kyllä enemmän töitä.

Minua se ei haittaa, sillä olen suurimmaksi osaksi kotona (mitä rakastan yli kaiken!) ja minulla on joku ihmeellinen pakkomielle saada tehdä asioita alusta asti itse. Ainakin kokeilla. Tein kerran jopa voita rasvaisesta maidosta, siitä tuli oikein hyvää. Ruoanlaitosta pitäminen on myös suotavaa ja senkin voi opetella. Ruoanlaittotaidon voi myös opetella, minullahan oli jopa aika kivasti menestyvä lounaskahvila ennen sairastumistani, vaikka jokin aika sitä ennen intiaaninimeni olisi voinut olla: ” Keittää veden pohjaan.”

Vaikka olisit kodin ulkopuolella töissä käyvä, pystyt silti toteuttamaan tämmöistä säästökuuria. Ei siihen nyt NIIIN tuhottomasti kulu aikaa ja voit ottaa perheen mukaan tekemään ruokaa.

Ohje numero 1:

Käy kaupassa vain kerran viikossa.

Jep, näit ihan oikein. Kauppaan vain kerran viikossa, äläkä missään nimessä mene sinne nälkäisenä!

Tee suurpiirteinen ostoslista mukaasi. Suurpiirteinen sen takia, jos kaupassa sattuu olemaan laputettuja tuotteita -30, -50 tai jopa -60% niin tokihan sinun kannattaa sellaisia ostaa. Älä kuitenkaan osta turhia tuotteita! Osta vain mitä oikeasti tarvitset ja mistä saat tehtyä ruokaa kunnon satseja.

Katso aina kilohintaa, ei pakkauksen hintaa. Osta mieluummin isossa pakkauksessa halvemmalla kilohinnalla.

PSSST! Tähän siis perustuu minun tämä 20e ruokaan viikossa-systeemini. Esimerkiksi kuiva-aineita et välttämättä saa tuhlattua viikossa, vaan ne pystytään jakamaan useammalle viikolle tai koko kuukaudelle, joten niiden hintakin jaetaan koko kuukaudelle. Esimerkiksi puurohiutaleet ja pavut voivat olla tällaisia.

Pakasta

Pakasta kaikki, mitkä eivät kestä jääkaapissa viikkoa. Kala, liha, maitotuotteet.. Melkein kaiken voit pakastaa, eivätkä ne näin ollen mene hukkaan ja voit ottaa ne käyttöön, kun tarvitset.

Vinkki pakastamiseen! Jaa tuotteet annoksiin ennen pakastusta. Esimerkiksi jos tarvitset ruoallesi kaksi broilerifilettä, pakasta kahden broilerifileen paketteja. Näin sinun ei tule edes laittettua ruokaasi, kuin vain tarpeellinen määrä lihaa.

Käytä kauden kasviksia!

Ne ovat niitä, jotka ovat normaalia edullisemmin. Juurekset ovat kohtuuhintaisia koko talven.

Minä ostin kasvivalon, jonka avulla saan ruukkusalaatin ja -yrtit kasvamaan yhä vain uudestaan ja uudestaan keskellä talvea. Todellista säästöä ja tuoretta syötävää koko ajan. Erittäin kätevä vekotin! Löydät sellaisen esimerkiksi täältä.

Idättäminen on myös oiva tapa tuoda vihreää ja tuoretta syötävää edullisesti päivittäiseen ravintoosi. Kokeile ihmeessä!

Kun olet säästökuurilla, valitse kauppasi.

Valitse kauppasi tarkoin. Itse tykkään Saksan ihmeestä. Käytän myös muita kauppoja aika sekalaisesti, mutta jos pitää säästellä, niin suuntaan kyllä Lidliin. Laiskuudestani johtuen tykkään myös valtavasti siitä, ettei minun tarvitse punnita kasviksiani etukäteen, vaan kassa tekee sen.

Hävikkiruoka

Minä en oikeasti inhoa mitään muuta kuin sitä, että täysin hyvää ruokaa heitetään roskikseen ja vielä suunnattomia määriä. Käytä siis hävikkiruoka hyväksesi. Kaupat ovat onneksi alkaneet herätä tähän asiaan ja ainakin K-kaupoista näkyy saavan hävikkiin menevää ruokaa hyvinkin edullisesti, myös kasviksia!

Sitten, kun vielä ne valtavat roskikseen menevät leipävuoret jaettaisiin oikeasti tarvitseville, niin oltaisiin jo pitkällä…

Tiesitkö, että hävikkiruokaa voit tilata myös netistä? Tässä on pari kauppaa, mistä saat ruoka-aineita tilattua vaikka kotiovelle todella edullisesti:

Matsmart

Fiksuruoka

Sitten itse ruokaan.

Älä heitä mitään pois! Yhtäkään ruoanmurusta ei sovi haaskata.

Syö seuraavana päivänä edellisen päivän ruokaa eväänä tai tuunaa siitä uutta. Kaikki tähteet pystyy hyödyntämään.

Puuron jämistä voi tehdä vaikkapa pannuleipää, riisillä voit täyttää vaikkapa tomaatteja/paprikoita, munakkaaseen pystyy piilottamaan mitä vain yms. Luovuus on nyt se juttu, mitä vaaditaan.

Käytä simppeleitä raaka-aineita.

Puhun nyt perunasta, porkkanasta, punajuuresta, sipulista, pavuista, linsseistä, kananmunista, jauhoista, hiutaleista, pastasta, riisistä… Perus raaka-aineista.

Mikäli syöt lihaa, osta lihan halvimpia osia. Eli säästökuurilla ei mennä sisä- eikä ulkofileellä. Kannattaa vierailla palvelevilla lihatiskeillä ja kysyä sieltä edullisempia ruhon osia.

Liha ja kala on suhteellisen kallista. Siksi suosittelenkin, että käytät lihaa aterian juhlavana osana. Liha voi olla ruoan kohokohta, mutta sitä ei tarvitse yhtä ruokailijaa kohden olla kilokaupalla. Näin säästät ruokamenoissa ja syöt samalla enemmän kasviksia.

Kalastaminen Suomen vesistöistä on erittäin hyvä keino lisätä järvikalaa ruokavalioonsa. Minulla on lähijärvessä verkot talvisin naapurini kanssa ja kuhafileellä on herkuteltu kerran, jos toisenkin. Pilkkiminen ja onkiminen ovat halvempia harrastuksia, eivätkä ne vaadi kalastuslupia, kuten verkkokalastus. Varo heikkoja jäitä!

Extravinkki! Osta suoraan lihatilalta puolikas ruho kerralla. Jep, luit ihan oikein. Kysele tiloilta myyvätkö he puolikkaita (tai vaikka kokonaisia ruhoja, jos pakastimessa on tilaa) ruhoja. Esimerkiksi possu maksaa suhteessa huomattavasti vähemmän, kuin kaupasta suikaleina. Muutenkin kannattaa kysellä tiloilta suoraan myyvätkö he tuotteitaan,  saat taatusti tuoretta, sekä kannatat Suomen maataloutta aivan eri tavalla.

Suosittelen muutenkin katsastamaan oman alueesi REKO-ruokaringin sekä viljelijät ja lihantuottajat. Hyviä tuotteita, taatusti tuoretta ja yllättäviä tarjouksia saattaa löytyä jo ihan naapurista.

Luonnonantimet

Nämä on jo tutut ohjeet, mutta käytä hyväksesi Suomen mahtavat luonnonantimet. Huomaat tosiaankin suuren säästön ruokamenoissa. Marjat, sienet, villiyrtit, kalat.. Varsinkin kesällä luonto antaa meille parastaan.

Kasvata itse. Varsinkin kesällä kannattaa hyödyntää auringonpaiste ja laittaa kasveja kasvamaan. Vaikka sinulla ei olisi omaa maapalstaa, pystyt kasvattamaan vaikkapa parvekkeella tai ikkunalla jo mitä vain.. Yrttejä, salaatteja, tomaatteja, perunaa vaikka sankossa… Mielikuvitusta vain kehiin!

Ekstravinkki kesälle! Jäikö ostoperunaa yli muutama hassu nahistunut, ituja työntävä yksilö? Laita ne multaan, saat jonkin ajan kuluttua todella paljon tuoreita perunoita!  Voit pilkkoa perunan niin, että  joka lohkossa on yksi  itu ja istuttaa ne maahan.  Yhdestä idusta kasvaa aina yksi varsi ja paljon perunoita.

Vaikka joutuisit elämään säästökuurilla, sen ei tarvitse tarkoittaa sitä, ettet saisi ravinnosta tarpeeksi tarvitsemiasi ravintoaineita. Voit siis unohtaa jo tonnikala-makaronimössön, tonnikala ei oikeasti ole edes halpaa enää.

Valmisruoat ovat ehdoton ei. Moni haksahtaa valmisruokien ansaan. ” Mutta eihän tämä maksalaatikko maksa kuin 0,98e.” Mieti aina, kuinka monta annosta pystyt siitä yhdestä paketista syömään.

Näillä vinkeillä säästät ruokamenoissa takuuvarmasti!

Haluatko juttuja kulisseista? Liity uutiskirjelistalleni!

Paljonko sinulla kuluu ruokaan viikossa/kuukaudessa? Oletko joutunut kitsastelemaan ruoan kanssa?

Toivottavasti näistä mestarikitsastelijan vinkeistä oli sinulle hyötyä! Laita kommentteihin omat ruokamenoissa säästämis-vinkkisi muillekin luettavaksi!

Bloggaajan kuva
-Satu-

Katso myös:

Tykkää ja jaa
Facebook
Instagram
Pinterest
Pinterest
LinkedIn
RSS

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *