Näin löydät unelmalukijasi
Blogi

Näin löydät unelmalukijasi ja saat lisää lukijoita blogiisi

Tykkää ja jaa
Facebook
Instagram
Pinterest
Pinterest
LinkedIn
RSS
Näin löydät unelmalukijasi

Kuka on sinun unelmalukijasi?

Bloggaajalle varmasti se vaikein, mutta kaikista tärkein tehtävä, on löytää lukijat tai tulla “löydetyksi.”

Lukijoiden löytäminen ja saaminen ei ole pelkkää sattuman kauppaa tai hyvää tuuria, vaikka sitäkin toki on mukana. 

Älä mene siihen lankaan, että blogisi on tarkoitettu kaikille ja koko Suomen (tai maailman) väestö on sinun unelmalukijoitasi. 

Ei varmasti ole. Se on fakta. 

Miksi sitten sinun pitäisi tietää, kuka on unelmalukijasi? Eikö vain riitä, että edes joku lukee blogiasi?

Unelmalukijan määritteleminen auttaa sinua kohdistamaan postauksesi. Se helpottaa uskomattoman paljon, kun tiedät tasan tarkkaan millaiselle ihmiselle postauksesi kirjoitat.

Kun tiedät ja tunnet unelmalukijasi, sinun on helppo puhua postauksissasi sinusta ja minusta. Se on aina astetta henkilökohtaisempaa ja saa lukijasi tuntemaan yhteenkuuluvuutta kanssasi. Et ole mikään kaukainen, epämääräinen hahmo, vaan ihminen, johon lukija kenties voi samaistua tai keneltä voi saada neuvoja.

Henkilökohtainen tyyli on aina parempi, kun halutaan vaikuttaa ihmiseen henkilökohtaisella tasolla: ” Kaikkihan tietävät, että blogin SEO on erittäin tärkeää ja me tunnemme, että se on blogista hukassa…” Vertaa sitä tähän: ” Tiesitkö, että blogisi SEO on erittäin tärkeä, minusta tuntuu, että se on blogistasi hieman hukassa…” SEO muuten on oikeasti tärkeä, älä unohda sitä blogatessasi.

Tärkeää on siis puhutella lukijaasi.

Käytä enemmän sinä-muotoa kuin minä. Kukaan ei halua lukea pelkästään sinusta ( tai ehkä äiti), vaan laita tekstisi siihen muotoon, että lukijasi saa siitä myös paljon itselleen.

Ratkaise lukijasi ongelmia. Esimerkiksi: ” Minä juoksin tänään 5 km ja kulutin 600 kaloria matkalla, kun hypin välillä.” Jos käännät tekstin muotoon ” Arvaa millä tavalla sinäkin voit kuluttaa 600 kaloria yhden lenkin aikana? Juokse 5 km ja tee välillä tasajalka hyppyjä.” Heti paljon kiinnostavampi. Jos siis haluaa juosta 5 km ja hyppiä. Ehkä ymmärsit kuitenkin pointin.

Tämä seuraava harjoitus käy myös jokaiselle yrittäjälle, millä tahansa alalla. Silloin vain määritellään unelma-asiakas, mutta muuten sama homma.

Määrittele ensin blogisi aihe. Aiheen valintaan saat apuja täältä: Aiheen valinta, kun et tiedä mistä kirjoittaa tai täältä: Aiheen valinta, kun sinulla on liikaa vaihtoehtoja.

Itselleni tärkein suuntaviiva siihen, kuinka löydän unelmalukijani, on ensin määritellä, kuka hän on.

Tämä on nyt kirjoitusharjoitus, joka kannattaa tehdä ja tallentaa varmaan talteen, jotta voit aina palata sen ääreen.

Kuka on unelmalukijasi?

  1. Millainen ihminen kiinnostuu blogisi sisällöstä? Sukupuoli, ikä, asuinpaikka, kieli, ammatti, sinkku/parisuhteessa/aviossa/eronnut/leski, onko hänellä lapsia, harrastukset, mistä hän pitää, missä hän shoppailee, missä hän lomailee, mistä hän haaveilee jne.  Tunne unelmalukijasi perin pohjin, hän on paras ystäväsi!
  2. Missä unelmalukijasi hengailee? Facebook, instagram, twitter, pinterest…
  3. Onko blogisi aihe sellainen, että unelmalukijasi viihtyy jokaisen postauksen ääressä?
  4. Ovatko blogisi postaukset sellaisia, että unelmalukijasi haluaa jakaa sielun tuotostasi somessa?

Sinun pitää tuntea unelmalukijasi yhtä hyvin, kuin hän olisi paras ystäväsi.

Silloin sinun on hyvin helppo määrittää, millä tavalla kirjoitat postauksesi. Sinun on helppo kohdistaa se oikealle henkilölle oikealla tavalla ja unelmalukijasi viihtyy kanssasi vaikka joka päivä. 

Voit myös miettiä miksi sinä itse menet jollekin nettisivulle?

Viimeksi etsin tietoa oman Mailchimp uutiskirjelinkkini liittämisestä WordPressiin. Etsin siis ongelmaani ratkaisua. Löysin ratkaisun ja tässäpä sinulle on linkki uutiskirjeeseeni onnistuneen haun johdosta.

Ongelman ratkaissut sivusto oli niin mielenkiintoinen, että pistin sen seurantaan ja luin samaan otteeseen neljä muutakin postausta.

Käy siis lukemassa blogeja, joiden aihepiiri pyörii samojen asioiden ympärillä, kuin sinunkin. Kannattaa laajentaa hakua myös muihin kieliin.

Katsele blogeja kriittisellä silmällä, mutta muista, että jokaisella on oma tyyli. Tässä ei ole tarkoitus lytätä toista kritisoimalla hänen sieluntuotostaan, vaan kerätä vinkkejä omaa blogiasi varten. “Jos sinulla ei ole mitään hyvää sanottavaa, on parempi olla hiljaa.” Somemaailman vinkki  numero 1.

Mikä toimii, mikä ei? Millainen olo sinulle tulee, kun luet postauksia? Mieti sen pohjalta, millaisen olon haluat luoda omille lukijoillesi. Näin pääset lähemmäksi sitä, kuinka löydät oman “äänesi” kirjoittaessasi.

Mikäli löydät kiinnostavan blogin tai postauksen, käy ihmeessä kommentoimassa sitä! Saatat saada kiinnostuneita seuraajia omalle blogillesi. Vuorovaikuttaminen kannattaa aina!

Kuinka sujui unelmalukijasi määritteleminen? Oliko helppoa vai vaikeaa?

-Satu-

Tykkää ja jaa
Facebook
Instagram
Pinterest
Pinterest
LinkedIn
RSS

2 Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *